30/01/2020 – 19u – 22u30

We hebben de titel van ons evenement zorgvuldig gekozen omdat we toch even willen stilstaan bij het feit waarom wij telkens de reflex hebben beelden te willen vastleggen. Hiervoor wil ik toch even stilstaan bij enkele noemenswaardige en historische beelden van onschatbare waarde getrokken zonder de bedoeling hiervan een icoon in de fotografie te willen maken.

Wil je aanwezig zijn bij dit event? Scroll naar beneden en schrijf je in.

Charlie Cole, de fotograaf die met zijn beroemde foto van de ‘tankman’ tijdens de Chinese studentenprotesten in 1989 een World Press Photo-prijs won, is onlangs overleden. Cole fotografeerde de actie voor het Amerikaanse tijdschrift Newsweek met een telelens vanaf een balkon van zijn hotel. Omdat hij vreesde dat de autoriteiten de beelden in beslag wilde nemen, nam hij het rolletje uit zijn camera, wikkelde het in plastic en verstopte het in de wc. Toen even later inderdaad Chinese agenten zijn hotelkamer binnenkwamen, vonden ze zijn camera met daarin een ander rolletje, dat vernietigd werd. Dit beeld werd een icoon in de fotografie-wereld.

fotograaf: Charlie Cole

Of één van de bekendste foto’s van Muhammad Ali, die neerkijkt op zijn neergeslagen tegenstander Sonny Liston, wordt geveild. Fotograaf Neil Leifer heeft door de jaren heen zo’n 200 Sports Illustrated covers geschoten en nu verkoopt hij zijn indrukwekkende collectie.

Wij hebben telkens de reflex en natuurlijke beweging beelden te willen vastleggen om geschiedenis te willen schrijven, iets te willen achterlaten of een verhaal te willen brengen.

Waarom doen we het dan niet op de goede manier? Ik moet mezelf hierin verbeteren want een betere manier dan de intentie op natuurlijke en spontane wijze het beeld op gevoelige plaat te willen brengen valt niet te verbeteren. Willen we het beeld toch kracht bijzetten dan zijn enkele technische en esthetische weetjes van belang. Want immers een goede afbeelding voldoet toch aan enkele criteria.

Een afbeelding zegt meer dan duizend woorden, het is een cliché als een huis maar één waar zoveel waarheid in zit.

Beeld is alom tegenwoordig. Alles is echt. Op televisie, in videoclips, in de reclame … levende pratende en bewegende mensen. De reclame, waarin op een relatief expliciete manier wordt gecommuniceerd, heeft fotografie nodig om die levensechtheid te onderstrepen. Fotografie in de communicatie is alomtegenwoordig, zo vanzelfsprekend, dat ze minder verrast dan voorheen en daarmee aan attentiewaarde inboet. Getekende illustraties kunnen dan een natuurlijk tegenwicht bieden, tegen vervlakking omdat ze fris en anders zijn.

Japanse reclame laat veel interpretatie aan de consument over, is minder dwangmatig dan westerse en sluit daarom waarschijnlijk beter aan op de mondigheid van mensen, die tegenwoordig zelf wel uitmaken wat ze willen. Illustraties zijn geen slaaf van de werkelijkheid, zij draaien de rollen om, zetten de werkelijkheid naar hun hand.

De toename van beeld in communicatie kwam er vooral door een betere overdracht van informatie. Langdradige of moeilijke teksten worden vervangen door een afbeelding die in één oogopslag laat zien wat de bedoeling is. FUNCTIONELE VISUALISERINGSVORMEN of illustraties gaan naast de foto de plaats van stukken tekst overnemen.


Brandwerk staat in voor dat extra in beeld, zowel inhoudelijk en technisch. We zetten elke dag in op kwaliteit van onze afbeeldingen, onze reportages, onze shoots. Of het nu gaat over portret tot een reportage, wat je brengt is van belang, maar hoe je het brengt is nog belangrijker.

Een goed onderwerp verdient een goede benadering.

Naast ons alledaags streven naar de mooie communicatieve foto van jouw verhaal brengen wij ook de technische ondersteuning voor ieder die zelf met deze filosofie aan de slag wil.

Onze opleidingen, gaande van fotografie, Adobe Photoshop, Illsutrator, InDesing, etc. zorgen ervoor dat je voldoende technische bagage opdoet om jouw project te kunnen ondersteunen. Met onze jarenlange ervaring begeleiden wij je in jouw eerste of misschien wel volgende stappen in de ontwikkeling naar jouw gewilde communicatie.

Verschraegen Bert (Brandwerk Fotografie)


EVENT 1: 30/01/2020 – 19u – 22u30

Schrijf je hier in. LET OP! Er zijn slechts 20 plaatsen beschikbaar.


Deze enthousiastelingen zijn erbij!

  1. Rembrand Neirinckx
  2. Bert Verschraegen
  3. Frederik Dhont
  4. Matthias Dobbelaere-Welvaert
  5. Fruzsina Kovàcs
  6. Eva Achtergael
  7. Robbe Dewaele
  8. Annelies De Weerdt
  9. Vineeta Diels
  10. Samuel De Windt
  11. Nathalie Vissers
  12. Tomas Vanhoof

The pictures in this article, used strictly as an example, are the sole property of the photographer mentioned in the article. The article, written in Dutch, deals with photography in a historical mindset. This does not imply a value judgment on the photo-platform or contributors, but only on the photographers in question. These photographs are for illustrative purposes only and are not used commercially. These photos can be displayed under the exception of the right to quote, as stipulated in Article 21, paragraph 1 of the Copyright and Neighboring Rights Act.